Met een RSS campagne kan je eenvoudig je nieuwe blogposts met klanten delen. In dit document leggen wij uit hoe.
Elke WordPress website beschikt over een RSS feed. Dit bestand bevat net als de blogpagina de meest recente blogposts. Naast titel en omschrijving beschikt het bestand over (bijna) alle gegevens die je tijdens het plaatsen van de blogpost hebt ingevoerd. Via de volgende stappen leggen wij uit hoe je met behulp van je blogposts een RSS campagne binnen Mailchimp kan opzetten.
Je blogposts voorbereiden
Met de standaard feed (https://www.uwdomeinnaam.nl/feed/) kan in principe al een RSS campagne worden opgezet. Gebruik voor het best mogelijke resultaat ons advies:
- Normaal worden de eerste ~50 woorden van je blogpost in je RSS campagne geplaatst. Vaak zegt deze informatie niet genoeg over het gehele artikel en is het beter om een korte samenvatting te schrijven (dit kan via een standaard veld in WordPress).
- Voor elke blogpost binnen een RSS campagne wil je natuurlijk ook een afbeelding meesturen. Deze (uitgelichte) afbeelding moet over een passend formaat voor de e-mailberichten beschikken. Controleer dus altijd even of je WordPress thema een passende afmeting voor je afbeeldingen heeft gedefinieerd. In onze blogpost over de WordPress mediabibliotheek kan je meer hierover lezen.
- Soms is een blogpost niet geschikt voor de distributie via je RSS campagne. Maar misschien wil je ook alleen blogposts van een bepaalde categorie versturen. Zorg daarom altijd voor de juiste selectie van blogposts.
Een RSS feed maken voor de mailings
Elke WordPress website beschikt over een RSS feed voor alle berichten, maar ook over een feed voor de verschillende categorieën. Helaas beschikken deze RSS feeds niet over de uitgelichte afbeelding en kan je geen blogposts filteren (zonder te programmeren). Het is dan ook voordelig om voor Mailchimp een eigen RSS feed te maken. Zelf gebruiken wij hiervoor een template bestand binnen ons WordPress thema. Hiermee kunnen wij een RSS feed maken zonder daarbij de reguliere RSS feed te veranderen.
Je kan dit thema bestand via deze link downloaden.
Wanneer jij (of je webbouwer) het themabestand goed heeft geïnstalleerd, is het mogelijk om via een nieuwe pagina een RSS feed te maken.
Op het moment dat wij deze blogpost hebben geschreven, werkten wij (nog) niet met Gutenberg. De instelling voor de pagina template is in Gutenberg niet anders. Verder is het belangrijk om deze pagina met behulp van Yoast SEO op “noindex” te zetten.
Wanneer je de pagina in je webbrowser opent, dan zie je geen normale pagina van je website, maar de XML structuur van je nieuwe RSS feed.
Je RSS campagne opzetten in Mailchimp
Het opzetten van een RSS campagne lijkt erg op de manier hoe je in Mailchimp een reguliere campagne kan aanmaken. Het verschil is dat er meer instellingen zijn en dat je de verschillende “codes” uit het RSS bestand in het gekozen template bij Mailchimp moet plaatsen.
Wij gaan ervan uit dat je eerder al een reguliere campagne met Mailchimp hebt verstuurd. Heb je nog geen ervaring met Mailchimp, dan adviseren wij je om eerst een reguliere campagne in Mailchimp aan te maken. Hieronder leggen stapsgewijs wij uit hoe je een RSS campagne in Mailchimp kan opzetten.
In het eerste scherm geef je de instellingen op voor de RSS feed. Dit zijn: de URL, het schema voor het verzenden en een instelling voor de blogpost afbeelding.
De volgende drie schermen zijn (bijna) gelijk als bij een reguliere campagne. In het scherm “Recipients” kies je de lijst en/of het segment waar je de mailings heen wil sturen. Bij het scherm “Setup” vul je de campagne informatie in. Door het invoeren van de RSS code *|RSSITEM:TITLE|* bij het veld subject, wordt er automatisch de titel van de (eerste) blogpost ingevuld. Gebruik ook een “merge tag” voor het e-mail “to:” field.
Kies bij “Template” een formaat dat bij je mailings past, maar houd het simpel zodat het niet te lastig wordt met het invoeren van de overige RSS codes. In het scherm “Design” wordt het iets moeilijker. Voor ons eigen sjabloon hebben wij gekozen voor:
- Header block om het logo te plaatsen
- Text block voor de intro en de RSS (begin) code
- Text block met 2 kolommen voor de content (links de tekst en rechts de afbeelding)
- Text block voor de RSS (einde) code
Verder hebben wij nog andere Text blocks gebruikt voor de overige informatie in onze e-mail.
Vergeet niet om de e-mail verder te stijlen, te testen (via Preview and Test) en stuur vooral een testbericht naar je eigen e-mailadres voordat je de campagne via het scherm “Confirm” activeert.
De nadelen van een RSS campagne
Kies je voor een RSS campagne, dan hoef je maar één keer het e-mailbericht (een soort sjabloon) aan te maken en in principe hoef je dan verder niets meer te doen. Dat betekent helaas ook dat je geen invloed meer hebt op het uiterlijk of de inhoud van elk bericht. Natuurlijk kan je het sjabloon steeds aanpassen, maar dat is eigenlijk niet de bedoeling van een RSS campagne.
Heb je weinig tijd, dan wegen de voordelen zeker op tegen de nadelen. Het opstellen van de RSS marketing campagne eist namelijk niet veel tijd en met elke e-mail wordt (tijdelijk) het aantal bezoekers op je website verhoogd!
Onze tips voor een succesvolle RSS campagne
RSS campagnes zijn een tijdbesparende manier om je nieuwe blogposts bij je relaties en klanten onder de aandacht te brengen. De volgende tips zullen je helpen om efficiënte mailings via je RSS campagne te versturen.
- Elke inschrijver die voor de eerste keer een email van je ontvangt moet toestemming geven, zodat de afbeeldingen via zijn e-mailprogramma worden getoond. Gebruik binnen de RSS feed een alternatieve tekst voor de afbeelding die de lezer uitnodigt om deze toestemming ook te geven. Zonder een zichtbare afbeelding is elke verstuurde mailing minder aantrekkelijk.
- Verstuur je mailings alleen naar de inschrijvers waarvan je toestemming hebt gekregen. Ook voor een RSS campagne is het belangrijk dat je de inschrijvingen voor je mailinglijst op de juiste wijze verzamelt.
- Gebruik de intro van het e-mailsjabloon in Mailchimp voor een vriendelijke begroeting en werk deze regelmatig bij (elke 5-10 e-mails). Hierdoor lijken de mailings minder statisch.
- “Misbruik” de RSS campagne niet voor de promotie van je producten. Het doel van de mailings is informeren en niet verkopen (dat is een ander soort campagne)
- Schrijf een samenvatting voor elke blogpost en gebruik niet de “standaard” ~50 woorden uit je blogpost.